ANTHONIS VAN DYCK (1599-1641)
Narozen v Antverpách. V 10 letech byl dán do učení k Hendricku van Balenovi (1575-1632), který spolupracoval s Janem Brueghelem starším (syn Pietra Brueghela)
1617-1621 pracoval v dílně Rubense
RUBENS
- Prostorově rozvinul objem postav
- Přesněji definuje hmotu v prostoru
DYCK
- Plošnější, zájem o materiál
- Vcítění do materiálu, textura, struktura
1620-1621 navštívil Londýn, kde se seznámil s italským malířstvím. Poté podnikl cestu do Itálie a tam strávil 6 let. Navštívil Janov, Benátky, Řím, Sicílii a Neapol. Z Tiziana převzal plošnost, barevnost (Rubens převáděl Tiziana do prostoru).
V roce 1627 se vrátil do Antverp
1631 byl pozván do Anglie ke dvoru Karla I., který se záhy stal jeho nejvýznamnějším mecenášem. O rok později již byl pasován na Sira Anthonise van Dycka (šlechtický titul) a stal se vedoucím malířem anglického dvora. Vytvořil více než 40 portrétů Karla I. a kolem 30 portrétů jeho manželky Henrietty Marie Bourbonské.
Jeho portréty odhalují vnitřní citovou krásu (Rubens krásu tělesnou). Do svých děl v ložil snivou melancholii.
Neměl žáky ani následovníky, ale ovlivnil celou Evropu (u nás např. Jan Kupecký)
Amor a Psyché, 1638-1640, olej na plátně, Londýn, Královská sbírka
Objednavatelem obrazu byl anglický panovník Karel I. Stuart. Psyché se nalézá na rozcestí života a smrti. Tento symbol můžeme hledat i ve dvou vzrostlých stromech v pravé horní části kompozice (živý a mrtvý strom). Na plátně je také zřetelný vliv divadla na výtvarné umění.