EUGENE DELACROIX (1798-1865)
S Theodorem Gericaultem (1791-1824) byli největšími francouzskými romantiky. Delacroix se od něj naučil zachytit vášnivý pocit dramatu.
V roce 1825 poprvé navštívil Anglii a převzal drama anglického romantismu. Po návratu byl kritiky přirovnáván k Ikarovi (Chtěl letět příliš vysoko). Jeho díla ale kupodivu komise Salonu přijala.
V soukromém životě měl mnoho afér, poměrů a známostí.
- Studiem vlivu světla a barev ovlivnil impresionisty.
- Jeho obliba exotických námětů a výběr témat ovlivnil symbolisty.
Dantova bárka, 1822, 189x246 cm, Paříž, Louvre
Scéna z Dantovi Božské komedie. Dante se plaví přes řeku Styx na lodi převozníka se svým průvodcem Vergiliem. Kolem nich jsou stíny mrtvých. V zobrazených tělech se dá hledat vliv Rubense a Michelangela. Významná romantická kompozice v dramatické spirále, která vede z levého dolního okraje až k vztyčené ruce Danta. V levé části lze v mlze rozpoznat Město mrtvých.
Vraždění na Chiu, 1824, Paříž, Louvre
Monumentální dílo. Ve tvářích Řeků je viditelné rezignované očekávání tragédie (Turci vyvraždili 20 000 Řeků). Turek na koni se lhostejně odvrací = lhostejnost mocných.
Kůň plašící se před bleskem, 1824, Maďarsko, Szépművészeti Múzeum
Působí dojmem skicovitosti. Rychlé ztvárnění dramatické události.
Svoboda vedoucí lid na barikády, 1830, Olej na plátně, 260x325 cm, Paříž, Louvre
Alegorie, klasičnost. Žena nesoucí v pravé ruce trikoloru, která se stala i národní vlajkou celé Francie, je alegorií Svobody. Symbolizuje sílu francouzských revolucionářů. Postava svobody je také považována za symbol Francie a Francouzské republiky a je známá jako Marianne. Právě ona je hlavním objektem v obraze a stahuje k sobě náš zrak, což je způsobeno také tím, že v sobě slučuje veškeré barvy z celého plátna a Delacroix u ní využil značného kontrastu světla a stínu.