EUGENE DELACROIX (1798-1865)

S Theodorem Gericaultem (1791-1824) byli největšími francouzskými romantiky. Delacroix se od něj naučil zachytit vášnivý pocit dramatu. 

V roce 1825 poprvé navštívil Anglii a převzal drama anglického romantismu. Po návratu byl kritiky přirovnáván k Ikarovi (Chtěl letět příliš vysoko). Jeho díla ale kupodivu komise Salonu přijala.

V soukromém životě měl mnoho afér, poměrů a známostí. 

- Studiem vlivu světla a barev ovlivnil impresionisty.

- Jeho obliba exotických námětů a výběr témat ovlivnil symbolisty.


Eugene Delacroix, Dantova bárka, 1822
Eugene Delacroix, Dantova bárka, 1822

Dantova bárka, 1822, 189x246 cm, Paříž, Louvre

Scéna z Dantovi Božské komedie. Dante se plaví přes řeku Styx na lodi převozníka se svým průvodcem Vergiliem. Kolem nich jsou stíny mrtvých. V zobrazených tělech se dá hledat vliv Rubense a Michelangela. Významná romantická kompozice v dramatické spirále, která vede z levého dolního okraje až k vztyčené ruce Danta. V levé části lze v mlze rozpoznat Město mrtvých.

Eugene Delacroix, Vraždění na Chiu, 1824
Eugene Delacroix, Vraždění na Chiu, 1824

Vraždění na Chiu, 1824, Paříž, Louvre

Monumentální dílo. Ve tvářích Řeků je viditelné rezignované očekávání tragédie (Turci vyvraždili 20 000 Řeků). Turek na koni se lhostejně odvrací = lhostejnost mocných. 

Eugene Delacroix, Kůň  plašící se před bleskem, 1824
Eugene Delacroix, Kůň plašící se před bleskem, 1824

Kůň  plašící se před bleskem, 1824, Maďarsko, Szépművészeti Múzeum

Působí dojmem skicovitosti. Rychlé ztvárnění dramatické události.

Eugene Delacroix, Svoboda vedoucí lid na barikády, 1830
Eugene Delacroix, Svoboda vedoucí lid na barikády, 1830

Svoboda vedoucí lid na barikády, 1830, Olej na plátně, 260x325 cm, Paříž, Louvre

Alegorie, klasičnost. Žena nesoucí v pravé ruce trikoloru, která se stala i národní vlajkou celé Francie, je alegorií Svobody. Symbolizuje sílu francouzských revolucionářů. Postava svobody je také považována za symbol Francie a Francouzské republiky a je známá jako Marianne. Právě ona je hlavním objektem v obraze a stahuje k sobě náš zrak, což je způsobeno také tím, že v sobě slučuje veškeré barvy z celého plátna a Delacroix u ní využil značného kontrastu světla a stínu.

Martin Lakomý - O umění
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky