MASACCIO (1401-1428)

Považuje se za zakladatele renesančního malířství. V jeho dílech je patrné naturalistické pojetí postav, duševní pohnutí, silné emoce, fyziognomie (podoba, výraz, podle tváře se dá poznat povaha).

Filippo Brunelleschi (1377-1446) - ucedl Masaccia do základů architektury a seznámil ho s pravidly lineární perspektivy 

Donatello (1386-1466) - seznámil Masaccia s anatomií

- prostorový iluzionismus založený na konstrukci centrální perspektivy

- způsobil převrat v malířství


Svatá Trojice (1425-28)

Freska umístěná v kostele Santa Maria Novella (Florencie) o rozměrech 667 cm x 318 cm. Jedno z prvních použití lineární perspektivy.

Masaccio, Svatá Trojice, 1425-28
Masaccio, Svatá Trojice, 1425-28

Peníz daně (1427)

Masaccio, Peníz daně, 1427
Masaccio, Peníz daně, 1427

V kapli Brancacci (Florencie). Výběrčí daní bez svatozáře. Hluboká iluze prostoru (lineární perspektiva). Středem perspektivy je hlava Krista k níž nás poutá zrak. Je věnována pozornost světlu a stínům. Nimby svatých znázorněny ve trojrozměrném prostoru.

Martin Lakomý - O umění
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky