PETR PAUL RUBEN
(1577-1640)
- Petr Paul Rubens se na rodil ve Vestfálsku v Siegenu (Německo) - Jeho otec byl odsouzen k nucenému pobytu (5 let) v Siegenu, kvůli nevěře s Annou Saskou (manželkou Viléma I. Oranžského)
1600 - cesta do Itálie - Benátky (Tizian), Mantova
1601 - Řím (Caravaggio, Michelangelo, Carracci)
1602 - Kladení do hrobu (Galerie Borghese) - první významné dílo (Tizianovské barvy)
- Účastnil se svatby Marie Medicejské
1608 - umírá jeho matka a Rubens se vydává do Antverp, kde si poměrně rychle zakládá prosperující malířskou dílnu ve které mimo jiné působily umělci jako Anthonis van Dyck, Jan Brueghel, Paul de Vos
- Podnikal cesty do Paříže (1622-25, Cyklus pro Marii Medicejskou, Louvre)
- Byl výborný diplomat - jel do Anglie dosáhnout spojenectví Španělska a Anglie. Záměr byl úspěšný a Rubens byl jmenován Karlem I. rytířem a náležitě odměněn.
- Dvakrát se oženil. S první ženou měl 3 děti. Druhé žena byla o dvacet let mladší a porodila mu 5 dětí.
Stvořil severskou formu BAROKA.
Vrátil do portrétu Tizianovskou kvalitu, ale živěji a vzrušivěji, bližší kontakt s portrétovaným
- vnikl do nejcitlivějších momentů, tvář navazuje kontakt s divákem
- pochopil Tizianovské užití barev
- v raných dílech použil ledabylou malbu pro nedůležitá místa a detailně propracoval ta důležitá
Sám tvořil převážně portréty
Hlava Medusy, 1617-1618
Nachází se v Moravské galerii v Brně. Téměř totožný obraz se nachází ve Vídni a dlouho se vedly spory, který z nich vznikl dříve a zda se jedná o originály. Nakonec bylo zjištěno (na univerzitě v Antverpách), že jsou originály oba. Brněnská Medusa vznikla jako první a ta vídeňská reprodukuje finální kompozici na plátno.
Obrazy na objednávku pražských malostranských augustiniánů kanovníků:
Sv. Agustin, 1638
Chlapec se snaží přelít vodu z moře pomocí mušle, což je stejně nemožné jako pochopit tajemství Nejsvětější Trojice. Kontemplativní motiv. Biskupská mitra a berla jsou atributy sv. Augustina. Hořící srdce patří ke znakům augustiniánů.
Umučení sv. Tomáše, 1638
Vytvořen pro kostel sv. Tomáše na Malé Straně. Dnes se nachází v Národní Galerii v Praze. Inspiračním zdrojem byl autorovi Římský Laokoon (seznámen s ním při svém Římském pobytu, byl 8 let v Itálii). Děj je zasazen do exotické ciziny (palmy - atribut mučedníků, výzdoba hlavic sloupů - hlavy slonů). Výjev se odehrává konkrétně v Indii. Pohanské prostředí. Sv. Tomáš se uchopuje kříže, čímž dává najevo svou víru.
Oba obrazy byly umístěny v kostele sv. Tomáše na Malé Straně. Chrám byl ve vrcholném baroku přestavěn Kiliánem Ignácem Dienzenhofrem. Obrazy byly vyměněny za kopie, což se později velice vyplatilo. V roce 1924 kostel zachvátil požár a tyto kopie shořely.