REMBRANT VAN RIJN (1606-1669)

Rembrandt se narodil v Leidenu roku 1606. V učení byl u Jacoba Isaacszoona van Swanenburga (1571-1638) a poté v Amsterdamu u Pietera Lastmana (1583-1633), který byl velkým obdivovatelem Caravaggia (1571-1610). Za celý svůj život neuskutečniljedinou cestu do Itálie (prý bylo dost Italských obrazů v Holandsku). Z Amsterdamu se vrátil do rodného Leidenu a ihned založil malířskou dílnu (bylo mu pouhých 19 let). Jeho věhlas se začal rychle šířit, a tak dílnu stěhuje do Amsterdamu.

V roce 1634 se oženil se Saskií (dívka z bohaté rodiny). Z jejich dětí přežil pouze syn Titus. Devět měsíců po jeho narození Saskie umírá (1642).

Roku 1649 Rembrandt potkal mladou služku Hendrickje Stoffels, jež mu v roce 1654 porodila dceru Cornelii. Rembrandt se nemohl s Hendrickje nikdy oženit, jelikož by ztratil nárok na polovinu dědictví z majetku své zesnulé ženy a to si kvůli své špatné finanční situaci nemohl dovolit. Přesto musel v roce 1656 vyhlásit bankrot.  Jeho nová partnerka společně s Titem mu byli po boku až do své smrti (Hendrickje zemřela v roce 1663 a Titus 1668). Sám Rembrandt zemřel osamocený v Amsterdamu, avšak nezapomenut. Byl označován jako: "Úžasný malíř", či "Zázrak našeho věku".


Rembrandt van Rijn, Hodina anatomie doktora Tulpa, 1632
Rembrandt van Rijn, Hodina anatomie doktora Tulpa, 1632

Hodina anatomie doktora Tulpa, 1632

Žádný z přihlížejících není lékař.

Rembrandt van Rijn, Učenec v pracovně, 1634
Rembrandt van Rijn, Učenec v pracovně, 1634

Učenec v pracovně, 1634, Národní galerie Praha

Knihy, psací nástroje, globus. To vše poukazuje k moudrosti a učenosti. Starý muž s mnoha zkušenostmi. Jakoby přistižený při otázce. Pyramidální kompozice.

Rembrandt van Rijn, Noční hlídka, 1642
Rembrandt van Rijn, Noční hlídka, 1642

Noční hlídka, 1642, 363x437 cm, Rijksmuseum Amsterdam

Vynikající vystižení světla a stínu. Přirozené znázornění pohybu. Plátno je oříznuté. Jeho neoříznutá podoba je k vidění na kopii v Národní galerii v Londýně. Obraz měl velice tmavý nátěr, kterým byl dodatečně natřen. Při restaurování ve 40. letech 20. století se tento nátěr odstranil a obraz získal opět své původní odstíny. Scéna se tedy zdaleka neodehrává v noci, ale za jasného dne.

Rembrandt van Rijn, Portrét Hendrickje Stoffels, 1659
Rembrandt van Rijn, Portrét Hendrickje Stoffels, 1659

Portrét Hendrickje Stoffels, 1659

Martin Lakomý - O umění
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky