CoBrA (1948-1951)

■    Nové expresivní umění pro lidi

■    Jméno skupiny odvozeno od počátečních písmen jejich domovských měst: COpenhagen, BRusel, Amsterdam

■    Stavěli se proti analytickým zásadám geometrické abstrakce, pařížské škole, socialistického realismu, odmítali tradici abstraktní i figurativní malby

■    Vydali 10 čísel kritického časopisu CoBrA

■    Snažili se dosáhnout naprosté svobody vyjádření, která by jim dovolila zobrazit hrůznou i humornou stránku skutečnosti

■    Inspiraci nacházeli v primitivním a lidovém umění, v pravěkých malbách, v severské mytologii, v graffiti, u dětí a v dětské tvorbě, u duševně chorých. Objevovali ztracenou nevinnost a potvrzení základní lidské potřeby vyjadřovat své touhy

■    Vraceli se také k malbám raného expresionismu (Edvard Munch, Emil Nolde)


Členové: Nizozemci Constant A. Nieuwenhuys (1920-2005) a Karel Appel (1921-2006), holandsko-belgický Corneille Guillaume van Beverloo (1922-2010), dánský Asger Jorn (1914-1973) a belgický Pierre Alechinsky (1927) a básník Christian Dotremont (1924-1979)


Asger Jorn, Noční slavnost, 1945
Asger Jorn, Noční slavnost, 1945
Pierre Alechinsky, Ranní gymnsatika, 1949
Pierre Alechinsky, Ranní gymnsatika, 1949
Karel Appel, Výslech dětí, 1949
Karel Appel, Výslech dětí, 1949
Martin Lakomý - O umění
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky